محاضرة عامة عن  رسالة ماجستير
للمهندس/ محمود محمد خليل خليل زبينه

9 - صباحاالساعة 14 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
مبني اعدادي - الدور التالت مكان المحاضرة
الرياضيات والفيزيقيا الهندسيةقسم
Mathematics and PhysicsDepartment
ماجستير الرياضيات الهندسيةالتخصص
ماجستير الرياضيات الهندسيةSpecialization
تحسين لمرشح كالمان قائم على الذكاء الاصطناعي لتقدير السرعة والتحكم في محركات التيار المستمر دون استخدام أجهزة استشعارعنوان البحث
Improvement of Kalman Filter based on Artificial Intelligence for Sensorless Speed Estimation and Control of DC MotorsResearch Title
الهدف من هذه الرسالة هو تنفيذ مرشح كالمان المحسن القائم على خوارزميات التعلم الآلي المختلفة لتقدير السرعة والتحكم في محركات التيار المستمر دون استخدام أجهزة استشعار. حيث أن الطرق المقترحة هي الشبكة العصبية الاصطناعية وأنظمة الاستدلال الضبابي العصبي التكيفي والخوارزمية الوراثية وتحسين سرب الجسيمات. تُستخدم هذه الخوارزميات لتحسين وضبط معاملات مرشح كالمان. بالإضافة الي ذلك، فإن الرسالة تستعرض ثلاثة أنواع من بنيات الشبكة العصبية الاصطناعية والتي تم تنفيذها ومقارنتها بأنظمة الاستدلال الضبابي العصبي التكيفي لتقدير سرعة المحرك، باستخدام البيانات المجمعة التي تضمنت الجهد والتيار والسرعة الناتجه من مرشح كالمان التقليدي. تم اختبار النماذج وتقييمها باستخدام معايير خطأ متعددة: خطأ التربيع المتوسط، خطأ الجذر التربيعي المتوسط، تكامل الخطأ التربيعي، تكامل الخطأ المطلق المرجح زمنياً، ومتوسط الخطأ المطلق. أشارت النتائج إلى أن التنظيم البايزي القائم على الشبكة العصبية الاصطناعية تفوق بشكل كبير على النماذج الأخرى والمقترحة في هذه الرسالة، حيث حقق MSE 0.2526 وRMSE 0.5026 وISE 0.11367 وITAE 0.0347 وAAE 0.3422. يثبت تقدير السرعة الذكي المقترح بدون مستشعرات والقائم علي استراتيجية التنظيم البايزي للشبكة العصبية الاصطناعية إمكاناته كحل تكيفي ومنهجية دقيقة وفعالة من حيث التكلفة للتحكم في سرعة محركات التيار المستمر. كما أن النتائج تقدم رؤى قيمة ومتميزة للبحث في انظمة التحكم الفعالة من حيث التكلفة. نبذة عن البحث
This thesis aims to apply an improved Kalman filter (KF) to accurately estimate the speed of a sensorless DC motor. Various machine learning algorithms—Artificial Neural Networks (ANNs), Adaptive Neuro Fuzzy Inference System (ANFIS) , Genetic Algorithm (GA), and Particle Swarm Optimization (PSO) are used to optimize the KF parameters. The research explores three types of applied ANN architectures and compares them with the ANFIS model for motor speed estimation using collected data, including voltage, current, and the speed of a conventional KF filter. The models are tested and evaluated using multiple error metrics: MSE, RMSE, ISE, ITAE, and AAE. The results demonstrate that the ANN-based Bayesian Regularization (BR) model outperforms other models, demonstrating its potential as an adaptive and accurate cost-effective methodology for DC motor speed control. The results of the study provide valuable insights for research into sensorless and cost-effective control systems. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ محمد عبد العزيز احمد البلتاجى          الوظيفة : أستاذ / بالكلية
2 - أ.م.د./ محمد السيد محمود عيسى          الوظيفة : استاذ مساعد بـ/ المعهد العالي لهندسة الطيران بامبابة




     



مناقشة رسالة ماجستير
للمهندس/ نجلاء فتحى شقير محمود

12 - صباحاالساعة 14 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
القاعة الحمراء مكان المحاضرة
الهندسة المعماريةقسم
Architecture Engineering Department
ماجستير التخطيط العمرانيالتخصص
ماجستير التخطيط العمرانيSpecialization
تأثير المتغيرات الحديثة للطرق العلوية والكبارى على النطاق العمرانى للمدن القائمة "دراسة حالة إقليم القاهرة الكبرى" عنوان البحث
The Impact of Modern Developments in Overpasses and Bridges on the Urban Scope of Existing Cities Case Study of Greater Cairo Region* "Research Title
تتجه الدولة في الفترة الأخيرة إلى تحقيق التنمية المجتمعية بكافة جوانبها وتطبيقها على النطاق العمراني والاقتصادي والاجتماعي وغيرها. ولكن رغم كل هذا التطورتم أُهمل الجانب الوظيفي والاقتصادي للعمران. وقد أثّر ذلك بالسلب على العمران في بعض المناطق، نظرًا لظهور مشاكل كثيرة، ومنها الطرق العلوية والكباري. وبالرغم من أنها قائمة على خدمة الفرد وتلبية احتياجاته وتيسير حركة النقل، إلا أنها تسبب الضرر البالغ سواء في موضعها داخل النطاق العمراني القائم، وبما تسببه من مشاكل للفراغات أسفل هذه الطرق بشكل كبير. ونستعرض المشكلة البحثية في وجود وضع قائم يُلحق الضرر بالصورة البصرية للفراغات العمرانية أسفل الطرق العلوية والكباري، من ظهور أماكن انتظار السيارات ومخلفاتها واستخداماتها غير الآدمية التي ساعدت على انتشار العشوائية والجريمة وإلحاق الضرر بالنطاق العمراني القائم. كما أننا نجد أن وجود تلك الطرق العلوية والكباري يؤثر على النشاط الوظيفي للنطاق المتواجد به، نظرًا لاختفاء عدد من الأنشطة القائمة والتي تخدم احتياجات الفرد. فطبقًا لهذه المشكلة، يتجه البحث إلى مقارنة الوضع السابق في بعض المناطق بالوضع الراهن والمستقبلي لها، وتحديد المؤثرات المختلفة لتواجد الكباري والطرق العلوية في مناطق العمران القائم، وكيفية إيجاد مقترحات لتحقيق التوازن بين الوظيفة والمتغيرات المستجدة التي تسعى إليها الدولة، ودراسة مدى تأثير ذلك على تحقيق الاستدامة بالموقع وتكوين صورة بصرية لائقة بالنطاق العمراني القائم به تلك الكباري والطرق العلوية. نبذة عن البحث
implementing it in urban, economic, social, and other domains. However, despite all this development, the functional and economic aspects of urban planning have been neglected. This has negatively impacted urban development in certain areas, especially due to the emergence of several problems, including elevated roads and bridges. Although these structures are designed to serve individuals by meeting their needs and facilitating transportation, they have caused significant harm, particularly in their location within the existing urban framework, as well as the major issues they create in the spaces beneath them. The research problem arises from the existing situation that damages the visual appearance of the urban spaces beneath elevated roads and bridges, including the emergence of car parking areas, waste accumulation, and inhumane uses that have contributed to the spread of disorder, crime, and damage to the surrounding urban environment. Furthermore, the presence of these elevated roads and bridges affects the functional activities of the area, as they result in the disappearance of certain existing activities that serve individual needs. Based on this issue, the research aims to compare the previous situation in some areas with the current and future status, identifying the various impacts of the presence of bridges and elevated roads in the existing urban areas. It will also explore proposals to achieve a balance between function and the new changes the state is pursuing, while studying the extent to which this balance contributes to sustainability in the location and creates a suitable visual image for the urban area hosting these bridges and roads. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ تامر محمد عبد العزيزعمرو          الوظيفة : أستاذ / بالكلية




     



مناقشة رسالة ماجستير
للمهندس/ محمد ابوضيف محمد عطية

12 - مساءالساعة 15 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
قاعة المناقشات بالدور الخامس مكان المحاضرة
الهندسة المعماريةقسم
Architecture Engineering Department
ماجستير علوم وتكنولوجيا البناءالتخصص
ماجستير علوم وتكنولوجيا البناءSpecialization
تطبيق تكنولوجيا النانو لرفع كفاءة الطاقة في مراكز التسوق في مصر (دراسة لتأثير استخدام الخلايا الشمسية النانوية على تكاليف استهلاك الطاقة) عنوان البحث
APPLICATION OF NANOTECHNOLOGY TO RAISE ENERGY EFFICIENCY IN SHOPPING CENTERS IN EGYPT (STUDYING THE EFFECT OF USING NANOSCALE SOLAR CELLS ON ENERGY CONSUMPTION COSTS)Research Title
وفر مصادر الطاقة المتجددة كضوء الشمس فرصة للحفاظ على الطاقة في مصر. فالطاقة القادمة من الموارد الطبيعية توفر طاقة صديقة للبيئة؛ خاصة مع انخفاض كميات الوقود الأحفوري وازدياد تكلفة إنتاجه، زيادة استهلاك الطاقة عالمياً وزيادة كمية غازات الدفينة التي تسبب تغير المناخ. تهدف هذه الدراسة إلى تشجيع استخدام التكنولوجيا الحديثة متمثلة بالخلايا الشمسية وتكنولوجيا النانو لتوليد الطاقة المتجددة في المراكز التجارية في مصر وتعزيز كفاءة الطاقة فيها. تاتي الرسالة في ستة فصول: يعرض الفصل الأول المفاهيم الرئيسية المتعلقة بمراكز التسوق المعاصرة. أما الفصل الثاني يبين القضايا المتعلقة بالسياق المصري وما يرتبط بذلك من استخدام للطاقات المتجددة. يدرس الفصل الثالث تقنية النانو ودورها في كفاءة الطاقة والطاقة المتجددة، وكذلك ستخداماتها في الهندسة المعمارية. يدرس الفصل الرابع التجارب العالمية في هذا المجال لتحديد أفضل الممارسات واستخلاص الدروس المستفادة منها. يقدم الفصل الخامس تطبيقاً عملياً لاستخدام الخلايا الكهرضوئية العادية والنانوية لتوليد الطاقة لمتجر في مركز محلي للتسوق، ويعزز ذلك بمنهجية لاستخدام تقنية النانو لتخفيض الطاقة والتكلفة في المراكز التجارية. أخيراً، يقدم الفصل السادس نتائج الدراسات للفصول السابقة، وتوصياتٍ للعمل البحثي في المستقبل. نبذة عن البحث
Renewable energy sources such as sunlight provide an opportunity for energy conservation in Egypt. Energy coming from natural resources provides environmentally friendly energy. Especially with the decrease in the quantities of fossil fuels, the increase in energy consumption globally and the increase in the amount of greenhouse gases. This study aims to encourage the use of modern technology such solar cells and nanotechnology to generate renewable energy in shopping centers in Egypt The thesis comes in five chapters: The first chapter presents concepts related to contemporary shopping centers. The second presents issues related to the Egyptian context and the related use of renewable energies. The third chapter examines nanotechnology and its role in energy efficiency, as well as its uses in architecture. The fourth chapter examined previous global and Arab experiences in this field to identify best practices and draw lessons learned from them. The fifth chapter present practical application of using regular photovoltaic system and another nano-enhancer to generate energy for a local store, with a strategic plan for the effective application. The Final chapter presents the results of the studies in the previous chapters. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ هشام سامح حسين سامح          الوظيفة : أستاذ متفرغ / بالكلية
2 - أ.م.د./ هينار أبو المجد احمد          الوظيفة : استاذ مساعد بـ/ كلية الهندسة - جامعة 6 أكتوبر




     



محاضرة عامة عن  رسالة دكتوراه
للمهندس/ محمد احمد محمد حسن

11 - صباحاالساعة 17 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
مكتب أستاذ دكتورهشام سامح حسين سامح مكان المحاضرة
الهندسة المعماريةقسم
Architecture Engineering Department
دكتوراه علوم وتكنولوجيا البناءالتخصص
دكتوراه علوم وتكنولوجيا البناءSpecialization
منهجية تقييم المباني باستخدام العمارة الرقميةعنوان البحث
METHODOLOGY FOR EVALUATING BUILDINGS USING DIGITAL ARCHITECTURE Research Title
تهدف هذه الدراسة إلى تطوير منهجية لتقييم المباني باستخدام أدوات العمارة الرقمية، لتعزيز كفاءة الطاقة والاستدامة. تعتمد المنهجية على دمج نمذجة معلومات البناء (ARCHICAD)، التصميم البارامتري (Rhino وGrasshopper)، المحاكاة البيئية (ClimateStudio)، والواقع الافتراضي (Twinmotion وBimmotion).تُظهر دراسات الحالة أن استخدام هذه الأدوات يُحسن من الأداء الطاقي، يُقلل الأثر البيئي، ويُعزز تجربة المستخدم واتخاذ القرار. وتُقدم الدراسة إطارًا عمليًا يعتمد على التكنولوجيا لتقييم المباني المستدامة. نبذة عن البحث
This research proposes a digital methodology for evaluating buildings with a focus on improving energy efficiency, sustainability, and design performance. By combining advanced architectural tools such as BIM (ARCHICAD), Rhinoceros, Grasshopper, ClimateStudio, and VR platforms like Twinmotion and Bimmotion, the study establishes a multi-layered evaluation framework. The methodology includes 3D modeling, energy and daylight simulations, and immersive visualization through VR to support better decision-making. Several case studies were conducted using real architectural models, showcasing the impact of digital tools in reducing energy consumption, enhancing daylight access, and increasing spatial efficiency. Surveys and simulations provided both qualitative and quantitative insights into user comfort and environmental performance. The findings confirm that integrating digital architecture tools significantly enhances building evaluation processes, providing architects and stakeholders with a clearer understanding of performance outcomes. This study contributes a scalable and interactive approach to sustainable building analysis, combining design innovation with digital technology Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ هشام سامح حسين سامح          الوظيفة : أستاذ متفرغ / بالكلية
2 - أ.د./ محمد مدحت حسن دره          الوظيفة : أستاذ متفرغ / بالكلية
3 - أ.د./ مايسة محمود فتحى عمر          الوظيفة : أستاذ بـ/ جامعة اكتوبر للعلوم الحديثة والاداب (MSA)
4 - أ.د./ هينار ابو المجد احمد خليفة          الوظيفة : أستاذ بـ/ وكيل كلية الهندسة لخدمة المجتمع وتنمية البيئة جامعة 6 أكتوبر




     



محاضرة عامة عن  رسالة ماجستير
للمهندس/ مصطفى محمد على أحمد

11 - صباحاالساعة 21 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
أونلاين مكان المحاضرة
الهندسة الانشائيةقسم
STRUCTURAL ENGINEERINGDepartment
ماجستير الهندسة الإنشائيةالتخصص
ماجستير الهندسة الإنشائيةSpecialization
خصائص الخرسانة المنفذة المنتجة باستخدام أنواع مختلفة من الركام المعاد تدويره.عنوان البحث
Properties of pervious concrete developed with different recycled aggregatesResearch Title
لقد حظي استخدام الركام المعاد تدويره، باهتمام كبير في صناعة الخرسانة في السنوات الأخيرة في إطار السعي نحو ممارسات أكثر استدامة. وفي هذا السياق، تناولت هذه الدراسة خصائص الخرسانة المنفذة المكونة بالكامل من الركام المعاد تدويره المستخرج من الطوب الطفلي المعاد تدويره والخرسانة المعاد تدويرها. تم إعداد تسعة عشر خلطة مختلفة مع عدة متغيرات متنوعة: نوع الركام المستخدم، نسبة الركام الخشن إلى الناعم (0.9/0.1 , 0.95/0.05 , 0.85/0.15)، وعدد من المواد الأسمنتية المضافة (غبار السيليكا والميتاكاولين بنسب مختلفة) كنسبة إستبدال من وزن الأسمنت. شملت الخصائص التي تم مناقشتها خلال هذه الدراسة: مقاومة الضغط، مقاومة الشد بالانفلاق، مقاومة الانحناء، مقاومة الصدم بطريقتين مختلفتين، مقاومة الإحتكاك، الكثافة ، نسب الفراغات ، والنفاذية. كما تم تقييم تأثير دورات الانسداد على نفاذية الخلطات قيد الدراسة، وكما تم أيضا اقتراح بعض أساليب الصيانة. وأخيرًا، تم تقييم الطاقة الكامنة في نوعي الركام المعاد تدويرهما مقارنةً بالركام الطبيعي. وقد أشارت نتائج هذه الدراسة إلى الإمكانيات الواعدة للركام المعاد تدويره سواء الناتج من الطوب الطفلى المعاد تدويره أو الخرسانة المعاد تدويرها في إنتاج الخرسانة المنفذة المستدامة. نبذة عن البحث
The use of waste materials, particularly recycled aggregates, in the concrete industry has gained significant attention in recent years as the industry seeks more sustainable practices. In line with this trend, This study investigates the properties of pervious concrete fully developed with recycled aggregates derived from recycled crushed clay bricks and recycled crushed concrete. A total of nineteen different mixtures were prepared, incorporating various variables including: aggregate types, C/F aggregate ratio (0.9/0.1, 0.95/0.05, and 0.85/0.15), cementitious content, supplementary cementitious materials (metakaolin and silica fume) with different percentages, and strength of parent concrete. The properties investigated in this study included compressive strength, splitting tensile strength, flexural strength, impact resistance, abrasion resistance, density, and infiltration rate. Additionally, the effect of clogging cycles on the infiltration rate of the developed mixtures was evaluated, and a maintenance approach was proposed. Finally, the embodied energy of the two recycled aggregates was evaluated in comparison to that of natural aggregates. The results of this study indicate the promising potential of the investigated recycled aggregates in producing sustainable pervious concrete. Abstract

المشرفون:
1 - أ.م.د./ حاتم حسن على إبراهيم          الوظيفة : استاذ مساعد / بالكلية
2 - أ.م.د./ محمد كرم حسين اسماعيل          الوظيفة : استاذ مساعد / بالكلية
3 - د./ محمد سامي يوسف البيومي          الوظيفة : مدرس / بالكلية




     



مناقشة رسالة ماجستير
للمهندس/ مصطفى محمد على أحمد

1 - صباحاالساعة 21 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
قاعة مجلس قسم الهندسة الإنشائية - مبنى خواص المواد مكان المحاضرة
الهندسة الانشائيةقسم
STRUCTURAL ENGINEERINGDepartment
ماجستير الهندسة الإنشائيةالتخصص
ماجستير الهندسة الإنشائيةSpecialization
خصائص الخرسانة المُنفذة المنتجة باستخدام أنواع مختلفة من الركام المعاد تدويره.عنوان البحث
Properties of pervious concrete developed with different recycled aggregates.Research Title
لقد حظي استخدام الركام المعاد تدويره، باهتمام كبير في صناعة الخرسانة في السنوات الأخيرة في إطار السعي نحو ممارسات أكثر استدامة. وفي هذا السياق، تناولت هذه الدراسة خصائص الخرسانة المُنفذة المكونة بالكامل من الركام المعاد تدويره المستخرج من الطوب الطفلي المعاد تدويره والخرسانة المعاد تدويرها. تم إعداد تسعة عشر خلطة مختلفة مع عدة متغيرات متنوعة: نوع الركام المستخدم، نسبة الركام الخشن إلى الناعم (0.9/0.1 , 0.95/0.05 , 0.85/0.15)، وعدد من المواد الأسمنتية المضافة (غبار السيليكا والميتاكاولين بنسب مختلفة) كنسبة إستبدال من وزن الأسمنت. شملت الخصائص التي تم مناقشتها خلال هذه الدراسة: مقاومة الضغط، مقاومة الشد بالانفلاق، مقاومة الانحناء، مقاومة الصدم بطريقتين مختلفتين، مقاومة الإحتكاك، الكثافة ، نسب الفراغات ، والنفاذية. كما تم تقييم تأثير دورات الانسداد على نفاذية الخلطات قيد الدراسة، وكما تم أيضا اقتراح بعض أساليب الصيانة. وأخيرًا، تم تقييم الطاقة الكامنة في نوعي الركام المعاد تدويرهما مقارنةً بالركام الطبيعي. وقد أشارت نتائج هذه الدراسة إلى الإمكانيات الواعدة للركام المعاد تدويره سواء الناتج من الطوب الطفلى المعاد تدويره أو الخرسانة المعاد تدويرها في إنتاج الخرسانة المُنفذة المستدامة. نبذة عن البحث
The use of waste materials, particularly recycled aggregates, in the concrete industry has gained significant attention in recent years as the industry seeks more sustainable practices. In line with this trend, This study investigates the properties of pervious concrete fully developed with recycled aggregates derived from recycled crushed clay bricks and recycled crushed concrete. A total of nineteen different mixtures were prepared, incorporating various variables including: aggregate types, C/F aggregate ratio (0.9/0.1, 0.95/0.05, and 0.85/0.15), cementitious content, supplementary cementitious materials (metakaolin and silica fume) with different percentages, and strength of parent concrete. The properties investigated in this study included compressive strength, splitting tensile strength, flexural strength, impact resistance, abrasion resistance, density, and infiltration rate. Additionally, the effect of clogging cycles on the infiltration rate of the developed mixtures was evaluated, and a maintenance approach was proposed. Finally, the embodied energy of the two recycled aggregates was evaluated in comparison to that of natural aggregates. The results of this study indicate the promising potential of the investigated recycled aggregates in producing sustainable pervious concrete. Abstract

المشرفون:
1 - أ.م.د./ حاتم حسن على إبراهيم          الوظيفة : استاذ مساعد / بالكلية
2 - أ.م.د./ محمد كرم حسين اسماعيل          الوظيفة : استاذ مساعد / بالكلية
3 - د./ محمد سامي يوسف البيومي          الوظيفة : مدرس / بالكلية




     



محاضرة عامة عن  رسالة ماجستير
للمهندس/ محمد عبدالدايم احمد عبدالوهاب الخولي

12 - مساءالساعة 20 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
قاعة المناقشات مبني رقم 17 مكان المحاضرة
هندسة القوى الميكانيكيةقسم
Mechanical Power EngineeringDepartment
ماجستير العلوم الهندسية فى انتقال الحرارة التخصص
ماجستير العلوم الهندسية فى انتقال الحرارة Specialization
التحكم الأمثل من حيث التكلفة في تبادل الحرارة والطاقة للمسارات ثنائيه الاتجاه بين مبنى نشط مستدام بيئيًا ومرافق المنطقةعنوان البحث
Cost-Optimal Control of Bidirectional Heat and Power Exchange between a Green Active Building and District UtilitiesResearch Title
يُعدّ التحوّل المتزايد للمباني الحديثة من مستهلكين سلبيين إلى مستهلكين نشطين أمرًا بالغ الأهمية لإزالة الكربون من البيئة المبنية. ومع ذلك، تُشكّل الإدارة الأمثل للتداول ثنائي الاتجاه لكلٍّ من الحرارة والطاقة تحدياتٍ كبيرة. غالبًا ما تُبسّط الدراسات الحالية الديناميكيات الحرارية المعقدة للمباني، وخاصةً تلك المزوّدة بأنظمة إشعاعية، ولا تُراعي بوضوح الراحة الحرارية الداخلية. تُعالج هذه الدراسة هذه الفجوات من خلال تطوير استراتيجية تحكم مثالية غير خطية لمبنى مكاتب صديق للبيئة ونشط حراريًا ومُجهّز بمجمّعات حرارية كهروضوئية، وتخزين حراري وكهربائي، وأرضية إشعاعية. الهدف الرئيسي هو تقليل تكاليف التشغيل اليومية الصافية من خلال جدولة ذكية للتخزين والتداول ثنائي الاتجاه للطاقة مع مرافق المنطقة، مع الحفاظ بدقة على الراحة الحرارية للسكان باستخدام نموذج كامل لمتوسط ​​الأصوات المتوقعة. باستخدام خوارزمية النقطة الداخلية، تُظهر النتائج أن الاستراتيجية المقترحة تُجسّد بفعالية ديناميكيات النظام المعقدة، مُحققةً اكتفاءً ذاتيًا عاليًا ومُحافظةً على مستويات راحة مُلائمة. بالمقارنة مع مبنى تقليدي بدون توليد محلي، يُخفّض نموذج المستهلك المُنتج تكاليف التشغيل الصافية بنسبة 107% وانبعاثات ثاني أكسيد الكربون غير المباشرة بنسبة 212%. ويُظهر التحليل أهمية التبادل التجاري ثنائي الاتجاه. إذ يُؤدي تعطيل الصادرات إلى زيادة التكاليف بنسبة 11% ويُؤثر سلبًا على راحة المستهلكين. علاوة على ذلك، تتأثر ربحية النظام بشكل كبير بتعريفات تصدير التدفئة، حيث يُحقق انخفاض في التكلفة بنسبة 21% عند زيادة تعريفة التغذية من 50% إلى 80% من سعر التجزئة. وبشكل عام، تُسلّط الدراسة الضوء على الدور الحاسم لهياكل التعريفات الداعمة في تعزيز مزايا الإنتاج المحلي للتدفئة والطاقة. نبذة عن البحث
The growing transition of modern buildings from passive consumers to active prosumers is critical for decarbonizing the built environment. However, optimally managing bi-directional trading of both heat and power presents significant challenges. The existing literature often simplifies the complex thermal dynamics of buildings, particularly those with radiant systems, and does not explicitly account for indoor thermal comfort. This study addresses these gaps by developing a nonlinear optimal control strategy for a green, thermally active office building equipped with photovoltaic-thermal collectors, thermal and electrical storage, and a radiant floor. The main objective is to minimize the net daily operating costs through smart scheduling of storage and bidirectional energy trading with district utilities, while strictly maintaining occupant thermal comfort using a full model of predicted mean vote. Using the interior-point algorithm, the results demonstrate that the proposed strategy effectively captures the complex system dynamics, achieving high self-sufficiency and maintaining favorable comfort levels. Compared to a conventional building without local generation, the prosumer model reduces net operating costs by 107% and indirect CO2 emissions by 212%. The analysis reveals that bidirectional trading is crucial. Disabling exports increases costs by 11% and compromises comfort. Furthermore, the system’s profitability is highly sensitive to heat export tariffs, with a 21% cost reduction achieved when the feed-in tariff is increased from 50% to 80% of the retail price. Overall, the study highlights the critical role of supportive tariff structures to boost the merits of local production of heat and power. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ محمود عبد الوهاب قاسم          الوظيفة : أستاذ / بالكلية




     



محاضرة عامة عن  رسالة ماجستير
للمهندس/ محمد أحمد نصر محمد مشالي

11 - صباحاالساعة 15 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
مبنى 10 الدور الثاني - قاعة مجلس القسم مكان المحاضرة
هندسة التصميم الميكانيكى والانتاجقسم
Mechanical Design and Production EngineeringDepartment
ماجستير ديناميكا المنظوماتالتخصص
ماجستير ديناميكا المنظوماتSpecialization
تصميم ونمذجة حساس سرعة زاوية حلقي دقيق ثلاثي المحاور يعمل بالتضمين التردديعنوان البحث
Design and Modeling of a Frequency-Modulated Micro ring Gyroscope for Triaxial Rotation Rate SensingResearch Title
تظهر حساسات السرعة الزوية المصنوعة من الحلقات الدقيقة كعناصر واعدة في أنظمة الملاحة بالقصور الذاتي بفضل أدائها العالي، و مقاومتها للتغيرات البيئية في البيئات القاسية، وتكلفتها المنخفضة نسبيًا، مما يجعلها مناسبة تمامًا لأنظمة ملاحة المركبات الذاتية القيادة. اعتمدت التصاميم التقليدية على التغير في السعه في الأنماط الانحنائية في المستوى الناتج من تأثير كوريوليس في الهياكل الحلقية الدقيقة لقياس سرعة الدوران في الاتجاه العمودي على السطح لكن بعض الدراسات الحديثة اثبتت ان تأثير كوريوليس يغير أيضأ التردد الطبيعي لهذه الأنماط مما يعني ان من الممكن استعمال هذا التغير لقياس سرعة الدوران مع تحسين في مقاومة الحساس للتغيرات الحرارية. تطلب تصميم مثل هذه الحساسات نموذجًا رياضيًا دقيقًا يوضح العلاقة بين الخصائص الهيكلية والأداء. النماذج السابقة المعتمدة على طريقة الأنماط المفترضة تتجاهل تأثير الهياكل الخاصة بحمل و تثبيت الحلقات على الترددات الطبيعية و ثابت تأثير كوريوليس. في هذا العمل، تم تطوير نموذج عنصر محدود يعتمد على عنصر إطار منحني دوار للتغلب على هذه القيود وتقديم رؤى تصميمية أكثر دقة. تم توسيع النموذج لدعم استشعار الدوران ثلاثي المحاور من خلال دمج أنماط خارج المستوى. ثم تُستخدم التغيرات في التردد الناتجة عن تأثير كوريوليس لربط معدلات الدوران بترددات الطبيعية للأنماط. هذا النظام في النمذجة يتيح التنبؤ بالأداء بدقة أكبر و يدعم الإضافة المستقبلية لتأثيرات اخره مثل التخميد الحراري المرن والتسارع الخطي. نبذة عن البحث
Micro ring gyroscopes are emerging as promising components in inertial navigation systems due to their high performance, robustness in harsh environments, and relatively low cost, making them well-suited for applications such as autonomous vehicle navigation. While traditional designs rely on Coriolis-induced amplitude modulation in in-plane flexural modes, recent studies have explored frequency modulation for improved temperature stability. Designing such gyroscopes requires an accurate mathematical model that captures the relationship between structural parameters and performance. Previous models based on the assumed mode method neglect the influence of the support system on natural frequencies and the Coriolis constant. In this work, a finite element model based on a rotating curved beam element is developed to overcome these limitations and provide more precise design insights. The model is extended to support triaxial rotation sensing by incorporating out-of-plane modes. Coriolis-induced frequency shifts are then used to relate rotational rates to mode frequencies. This framework enables more accurate performance prediction and supports future integration of effects such as thermoelastic damping and linear acceleration. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ سعيد محمد مجاهد          الوظيفة : أستاذ متفرغ / بالكلية
2 - د./ بسام عبداللطيف الصديق حسين          الوظيفة : مدرس / بالكلية
3 - أ.م.د./ محمد احمد الشيخ محمد          الوظيفة : استاذ مساعد بـ/ كلية الهندسة - جامعة عين شمس




     



مناقشة رسالة ماجستير
للمهندس/ محمد عادل جلال محمد البطران

11 - صباحاالساعة 17 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
مبني 14- القاعة الزرقا - الدور الاول مكان المحاضرة
هندسة التصميم الميكانيكى والانتاجقسم
Mechanical Design and Production EngineeringDepartment
ماجستير التصميم الميكانيكي والانتاجالتخصص
التصميم الميكانيكيSpecialization
تاثير أضافة التنتالوم علي الخصائص التربيولوجية و سلوك التكل لسباك التيتانيوم المصبوبة Ti67-xTaعنوان البحث
Influence of Alloying with Tantalum on the Tribological Properties and Corrosion Behavior of Cast Ti67-xTa AlloysResearch Title
تعتبر سبائك التيتانيوم ذات قيمة عالية في مجالات مختلفة مثل تطبيقات الفضاء والتطبيقات الطبية الحيوية. عن طريق الذوبان بالقوس الفراغي ، تم إنشاء السبيكة الرئيسة من سبائك Ti6Al7Nb (Ti67) بنسبة 99.0% من التنتالوم النقي , Ti-Al-Nb-Tax بنسب 0.0 = x ثم تم صياغتها بنسب 1.5 , 2.5 , 3.5 بالوزن% . تم تحديد المراحل باستخدام حيود الأشعة السينية، وتم ملاحظة البنى المجهرية باستخدام المجهر الإلكتروني الماسح، وتم إجراء التحليل العنصري باستخدام التحليل الطيفي للأشعة السينية المشتتة من الطاقة. بالإضافة إلى ذلك، تم اختبار معامل يونج وقوة الضغط والصلابة ومقاومة التآكل. تم فحص خصائص التآكل للسبائك عن طريق اختبار الجهد الديناميكي، جهد الدائرة المفتوحة والممانعة الكهروكيميائية. أكدت الدراسات المجهرية والعنصرية التشتت الموحد لعناصر Ta في جميع أنحاء السبائك المصبوبة. كشف تحديد الطور أن alpha Ti وNbTi39 هما مكونان من سبائك Ti67 المصبوبة. وتظهر مرحلة جديدة من Ta0.3Ti19.7، بنسبة 1.5% Ta، ومرحلة أخرى من TaTi19، تتكون من 2.5% و3.5% Ta. يظل معامل يونج ثابتًا نسبيًا عند 131.8 GPa لـ 0% Ta ولكنه ينخفض إلى 122.0 GPa لـ 3.5 % Ta. تزداد قيم الصلابة من 327.4 HV لـ 0.0 % Ta إلى 378.8 HV لـ 3.5 % Ta مع زيادة إضافات . Ta يؤدي تضمين Ta إلى تعزيز مقاومة التآكل، مما يفيد المكونات المعرضة للتآكل والاحتكاك السطحي. كما أن إضافة Ta يقلل معدل التآكل من 31.03 μA/cm2 لـ 0. %Ta إلى 5.69 μA/cm2 لـ 1.5% Ta. بالإضافة إلى ذلك ، تزيد مقاومة الاستقطاب من 11.77 μῼ لـ 0.0 .%Ta إلى 54.26 μῼ لـ 1.5%Ta. نبذة عن البحث
In the current investigation, four Ti67-based alloys were prepared with different Ta content (0.0, 1.5, 2.5, and 3.5 wt.%) using vacuum arc melting. The XRD, and SEM-EDX were used to understand the microstructure changes due to Ta addition. Also, Young's modulus, hardness, and wear resistance measurements were investigated. The corrosion characteristics of the alloys in simulated body fluid (SBF) were also examined. Young's modulus decreased from 131.8 GPa for the base Ti67 to 122.0 GPa with 3.5 wt.% Ta. Hardness increased from 327.4 HV for Ti67 to 378.8 HV at 3.5 wt.% Ta. Alloying Ti67 with Ta, enhanced wear resistance, benefiting components vulnerable to surface wear and friction. Also, the addition of 1.5 wt.% Ta reduced the corrosion rate from 31.03 μA/cm2 for Ti67 to 5.69 μA/cm2 and increased the polarization resistance from 11.77 μῼ to 54.26 μῼ. However, increasing the amount of Ta beyond 1.5 wt.% adversely affected Ti67-xTa alloys' resistance to corrosion. Abstract

المشرفون:
1 - أ.م.د./ محمد حسن يوسف الشاذلي          الوظيفة : استاذ مساعد / بالكلية
2 - أ.م.د./ لمياء زكى محمد مصطفى          الوظيفة : استاذ مساعد / بالكلية
3 - أ.د./ شيماء حسن الحداد          الوظيفة : أستاذ بـ/ مركز بحوث وتطوير الفلزات




     



محاضرة عامة عن  رسالة ماجستير
للمهندس/ ايمان ممدوح عبدالفتاح محمد اسماعيل

1 - مساءالساعة 03 - اغسطس - 2025 تاريخ المحاضرة
قاعة مجلس قسم الهندسة الكيميائية مكان المحاضرة
الهندسة الكيميائيةقسم
Chemical EngineeringDepartment
ماجستير الهندسة الكيميائيةالتخصص
ماجستير الهندسة الكيميائيةSpecialization
تحسين دورة التبريد بالامتصاص لمزيج الإيثيلين والبروبيلين باستخدام التولوين كمذيب.عنوان البحث
Optimization of Ethylene and Propylene mixture absorption refrigeration cycle using Toluene as a solvent.Research Title
يُعتبر نظام التبريد بالامتصاص بديلاً جيدًا لدورة الانضغاط البخاري التقليدية. حيث إن نظام الانضغاط البخاري يعاني من بعض المشكلات، مثل استهلاكه الكبير للكهرباء لتشغيل الضاغط، مما قد يكون مكلفًا وضارًا بالبيئة إذا كان مصدر الكهرباء من الوقود الأحفوري. كما أن الضواغط قد تكون صعبة ومكلفة في التشغيل والصيانة. ومع ارتفاع أسعار الكهرباء، تزداد الحاجة إلى توفير الطاقة باستخدام أنظمة أكثر كفاءة أو تقنيات جديدة. تُعد أنظمة التبريد بالامتصاص مفيدة لأنها تعمل بالحرارة بدلاً من الكهرباء، وتحتاج فقط إلى كمية صغيرة من الكهرباء، كما يمكنها استخدام مصادر حرارية مختلفة مثل الحرارة المهدرة من العمليات الصناعية، أو الطاقة الشمسية، أو الطاقة الجوفية. وأكثر الأزواج استخدامًا في هذه الأنظمة هي الماء-الأمونيا وبروميد الليثيوم-الماء. ومع ذلك، فإن لهذه الأزواج بعض العيوب؛ إذ يمكن أن يسبب نظام الماء-الأمونيا مشكلات في التآكل والتجمد، بينما قد يؤدي نظام بروميد الليثيوم-الماء إلى تكوّن بلورات ملحية. وبسبب هذه المشكلات، يعمل العلماء على إيجاد أزواج موائع أفضل لاستخدامها في أنظمة التبريد بالامتصاص. وفي هذا البحث، ومع اتخاذ قطاع النفط والغاز كدراسة حالة، تم استخدام خليط تجاري من الإيثيلين والبروبيلين بنسب مختلفة كمادة تبريد، والتولوين كمذيب. وقد تمت دراسة أداء هذه الدورات بشكل موسّع مع تأثير استرجاع مادة التبريد في كل نظام، باستخدام برنامج المحاكاة Aspen Hysys. وأظهرت نتائج هذا البحث أن درجات التبريد التي تم الحصول عليها في هذا العمل تُعد من أقل القيم المسجلة عند استخدام هذا الزوج من المذيب والمبرد (-50 درجة مئوية). وكان نظام زوج المذيب-المبرد الذي حقق أعلى معامل أداء (COP) وأقل قدرة ضخ هو النظام الذي استخدم فيه خليط بنسبة (5% إيثيلين، 95% بروبيلين) كمبرد مع التولوين كمذيب نبذة عن البحث
The absorption refrigeration cycle is considered a good alternative to the traditional vapor compression cycle. The vapor compression system has some problems, such as using a lot of electricity to run the compressor, which can be expensive and harmful to the environment if the electricity comes from fossil fuels. Also, compressors can be difficult and costly to operate and maintain. With electricity prices rising, there is a growing need to save energy by using more efficient systems or new technologies. Absorption refrigeration systems are useful because they run on heat instead of electricity. They only need a small amount of electricity and can use different heat sources, such as waste heat from industry, solar energy, or geothermal energy. The most common working fluid pairs in these systems are water-ammonia and lithium bromide-water. However, these pairs have some disadvantages. The water-ammonia system can cause corrosion and freezing problems, while the lithium bromide-water system can lead to salt crystals forming. Because of these issues, scientists are working to find better fluid pairs for use in absorption refrigeration systems. In this research, and taking oil and gas sector as a case study, commercial ethylene and propylene mixture with different percentages is used as refrigerant and toluene used as solvent. The performance of these cycles was studied extensively with the effect of the refrigerant recovery on each system using Aspen Hysys process simulation software. The results of this research showed that The refrigeration temperatures obtained in this work represent some of the lowest values reported when using this specific solvent-refrigerant combination (-50 ºC). The solvent-refrigerant pair system which gave the highest coefficient of performance (COP) and the lowest pumping power was (5% ethylene, 95%propylene) as refrigerant with toluene as solvent. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ احمد سليمان محمد فوزي          الوظيفة : أستاذ / بالكلية
2 - د./ أحمد وفيق عبد المحسن أبو النصر          الوظيفة : مدرس / بالكلية




     



محاضرة عامة عن  رسالة دكتوراه
للمهندس/ علا ابوالفتوح محمد علي سرحان

10 - صباحاالساعة 13 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
حجرة مجلس القسم مكان المحاضرة
الهندسة الحيوية الطبية والمنظوماتقسم
Systems and Biomedical EngineeringDepartment
دكتوراه الهندسة الطبية و المنظوماتالتخصص
دكتوراه الهندسة الطبية و المنظوماتSpecialization
مناهج نظرية الشبكات والتعلم الآلي لتخطيط وإدارة الرعاية الصحية عنوان البحث
Graph-Theoretic and Machine Learning Approaches for Healthcare Planning and Management Research Title
تظل تحديات الازدحام وعدم الكفاءة في مرافق الرعاية الصحية، وخاصة أقسام الطوارئ، تظهر باستمرار نتيجة زيادة أعداد المرضى، وانتشار الأوبئة، والعوامل التشغيلية المعقدة .يستعرض هذا العمل استخدام أساليب نظرية الشبكات كأدوات قوية لتحسين تصاميم المستشفيات وتحليل شبكات الاتصال. في البداية، نقدم إطاراً لتحسين التصاميم متعددة الأهداف يستند إلى نظرية الشبكات لتخطيط أقسام الطوارئ، باستخدام خوارزميات NSGA-II وGDE3، بهدف تقليل تكاليف تدفق المرضى وتحسين القرب المكاني بين مناطق الخدمة. نقترح ونؤكد على فاعلية استخدام المقاييس الرسومية المحلية والعالمية – بما في ذلك مقاييس المركزية، ومعاملات التجمع، وكفاءة الشبكة – لتقييم وترتيب التصاميم المثلى وفق مفهوم باريتو. وقد أظهرت النتائج على سيناريو واقعي أن الحلول المثلى التي تم الحصول عليها بواسطة NSGA-II و GDE3 تقلل من تكلفة تدفق المرضى بنسبة 18.32% و11.42% على التوالي، كما أنها تحسن من مقياس القرب المكاني بين مناطق الخدمة بنسبة 14.5% و18.02% على التوالي .بعد ذلك، نعرض طريقة تنبؤية لتصميم التخطيطات تعتمد على تعلم الآلة، حيث يتم استخدام نماذج الانحدار متعدد المُخرجات المدربة على خصائص شبكية مستخرجة من التصاميم. وقد أظهرت النماذج المقترحة، وخاصة أشجار القرار وغابات القرارات (Random Forests)، دقة تنبؤية عالية تصل إلى 98.99% و87.92% على التوالي، مما يبرز فعاليتها في إنتاج تصاميم مثالية بكفاءة عالية. وأخيراً، نستخدم تقنيات تضمين تم تدريبها بطريقة خصِمة (WalkGAN) على شبكات الاتصال داخل المستشفيات لاستخراج تمثيلات مهمة للعقد. تسهم هذه التمثيلات في تنفيذ مهام لاحقة مثل كشف المجتمعات، والتنبؤ بالروابط، واكتشاف أنماط الاتصال غير المنتظمة، مما يوفر رؤى قيّمة حول أنماط التفاعل بين العاملين في الرعاية الصحية والمرضى. وبشكل عام، تبرز هذه النتائج الإمكانات الكبيرة لنماذج الشبكات في تعزيز تصميم المستشفيات، واتخاذ القرارات التشغيلية، واستراتيجيات مكافحة العدوى. نبذة عن البحث
The challenges of overcrowding and inefficiencies in healthcare facilities, especially emergency departments (EDs), persistently arise from increasing patient volumes, pandemics, and complex operational factors. This work explores the use of graph-theoretic methods as powerful tools for optimizing hospital layouts and analyzing contact networks. Initially, we introduce a multi-objective optimization framework informed by graphs for the design of ED layouts, utilizing NSGA-II and GDE3, with the objectives of minimizing patient flow costs and enhancing the spatial proximity of service areas. We suggest and confirm the application of both local and global graph-theoretic metrics—including centrality metrics, clustering coefficients, and network efficiency—to assess and rank Pareto-optimal layouts. Results from a real-world scenario show that the best-ranked layouts exhibit superior graph-theoretic values, with the NSGA-II and GDE3 solutions reducing patient flow cost by 18.32% and 11.42%, respectively, and improving service area closeness by 14.5% and 18.02%, respectively. Following that, we present a layout prediction method based on machine learning that employs multi-output regression models trained on graph-theoretic features. The proposed models, particularly decision trees and random forests, demonstrate impressive prediction accuracies of up to 98.99% and 87.92%, respectively, showcasing their effectiveness in efficiently producing optimal layouts. Finally, we employ adversarially trained graph embedding techniques (WalkGAN) on hospital contact networks to derive significant node representations. These embeddings facilitate subsequent tasks such as community detection, link prediction, and anomaly detection, providing valuable insights into the interaction patterns between healthcare workers and patients. Collectively, these findings highlight the potential of graph-theoretic models in enhancing hospital design, operational decision-making, and infection control strategies. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ منال عبدالواحد عبدالفتاح          الوظيفة : أستاذ / بالكلية
2 - أ.م.د./ محمد علي محمد رشدي          الوظيفة : استاذ مساعد / بالكلية




     



محاضرة عامة عن  رسالة ماجستير
للمهندس/ الاء محمد رمضان مجاهد

11 - صباحاالساعة 13 - يوليو - 2025 تاريخ المحاضرة
قاعة محاضرات ماجستير التصميمات المتكاملة مكان المحاضرة
الماجيستيرات البينيةقسم
Department
ماجستيــر العلوم في هندسة التصميمات المتكاملة في مشروعات التشييدالتخصص
ماجستيــر العلوم في هندسة التصميمات المتكاملة في مشروعات التشييدSpecialization
Modeling of Public Assembly Buildings Performance using System Dynamics and Multi-Criteria Decision Making--- نمذجة أداء المباني العامة باستخدام نمذجة ديناميكية النظم وأساليب دعم اتخاذ القرار متعددة المعايير عنوان البحث
Modeling of Public Assembly Buildings Performance using System Dynamics and Multi-Criteria Decision Making------------------------------------------------------------------------------ نمذجة أداء المباني العامة باستخدام نمذجة ديناميكية النظم وأساليب دعم اتخاذ القرار متعددة المعايير Research Title
Historical buildings serve as important links to a country’s cultural and architectural heritage. Many of these structures were built in eras when considerations like energy efficiency, occupant comfort, and indoor air quality were not priorities, leaving them inadequately equipped to meet present-day demands. In this study, a holistic framework is developed to evaluate the performance of naturally-ventilated public buildings over a year using System Dynamics (SD) modeling. The framework is applied to buildings that are classified as places of public assembly with specific occupancy characteristics. The proposed framework consists of three modules: 1) Data Acquisition and Processing, 2) Modeling Building Behavior, 3) Decision-Making and Recommendation. In Data Acquisition and Processing module, hourly performance data of eight variables is extracted from the Building Information Model (BIM) using IES Virtual Environment (IESVE) based on essential inputs such as building geometry, material properties, and occupancy schedules. These variables include energy consumption, energy cost, CO2 emissions, temperature, humidity, indoor CO2 concentration, predicted mean vote (PMV), and percentage of people dissatisfied (PPD). Then, the module constructs a unified scoring system using Multi-Attribute Utility Theory (MAUT). It utilizes advanced utility functions that are applied based on the properties of each studied variable, thresholds from international standards, and project-specific characteristics. Modeling Building Behavior module categorizes and models the variables into an SD model using STELLA Architect software. The created SD model consists of three interconnected sub-models: energy efficiency, indoor air quality (IAQ), and occupant comfort. These sub-models interact dynamically through feedback loops, enabling hourly performance trends assessment by calculating individual indices that are aggregated into a comprehensive Building Performance Index (BPI). System Dynamics also supports the simulation of cumulative effects and helps visualize cause-and-effect relationships, allowing the exploration of how interdependent variables evolve over time and under different scenarios. Additionally, the model’s sensitivity to feedback loops allows the detection of environmental and operational fluctuations. In Decision-Making and Recommendation module, a hybrid weighing approach that combines the Analytic Hierarchy Process (AHP) and the entropy method is applied to each category and sub-category. This balances subjective expert judgement with objective data-driven variability to estimate the weights assigned to each performance variable and its corresponding category. Further, the final module tests the model’s robustness by applying several static and dynamic weight adjustment sensitivity scenarios. The framework is applied to a case study of Al-Hussein Mosque, a historically significant building in Cairo. Results reveal that the occupant comfort module is consistently the weakest performance module. Moreover, dynamic scenarios that incorporate seasonal and occupancy-based adjustments provide more realistic approaches to the worst performance periods than static approaches. The proposed framework provides a reliable, exploratory, feedback-driven tool helping stakeholders with realistic, policy-oriented performance assessment. نبذة عن البحث
Historical buildings serve as important links to a country’s cultural and architectural heritage. Many of these structures were built in eras when considerations like energy efficiency, occupant comfort, and indoor air quality were not priorities, leaving them inadequately equipped to meet present-day demands. In this study, a holistic framework is developed to evaluate the performance of naturally-ventilated public buildings over a year using System Dynamics (SD) modeling. The framework is applied to buildings that are classified as places of public assembly with specific occupancy characteristics. The proposed framework consists of three modules: 1) Data Acquisition and Processing, 2) Modeling Building Behavior, 3) Decision-Making and Recommendation. In Data Acquisition and Processing module, hourly performance data of eight variables is extracted from the Building Information Model (BIM) using IES Virtual Environment (IESVE) based on essential inputs such as building geometry, material properties, and occupancy schedules. These variables include energy consumption, energy cost, CO2 emissions, temperature, humidity, indoor CO2 concentration, predicted mean vote (PMV), and percentage of people dissatisfied (PPD). Then, the module constructs a unified scoring system using Multi-Attribute Utility Theory (MAUT). It utilizes advanced utility functions that are applied based on the properties of each studied variable, thresholds from international standards, and project-specific characteristics. Modeling Building Behavior module categorizes and models the variables into an SD model using STELLA Architect software. The created SD model consists of three interconnected sub-models: energy efficiency, indoor air quality (IAQ), and occupant comfort. These sub-models interact dynamically through feedback loops, enabling hourly performance trends assessment by calculating individual indices that are aggregated into a comprehensive Building Performance Index (BPI). System Dynamics also supports the simulation of cumulative effects and helps visualize cause-and-effect relationships, allowing the exploration of how interdependent variables evolve over time and under different scenarios. Additionally, the model’s sensitivity to feedback loops allows the detection of environmental and operational fluctuations. In Decision-Making and Recommendation module, a hybrid weighing approach that combines the Analytic Hierarchy Process (AHP) and the entropy method is applied to each category and sub-category. This balances subjective expert judgement with objective data-driven variability to estimate the weights assigned to each performance variable and its corresponding category. Further, the final module tests the model’s robustness by applying several static and dynamic weight adjustment sensitivity scenarios. The framework is applied to a case study of Al-Hussein Mosque, a historically significant building in Cairo. Results reveal that the occupant comfort module is consistently the weakest performance module. Moreover, dynamic scenarios that incorporate seasonal and occupancy-based adjustments provide more realistic approaches to the worst performance periods than static approaches. The proposed framework provides a reliable, exploratory, feedback-driven tool helping stakeholders with realistic, policy-oriented performance assessment. Abstract

المشرفون:
1 - أ.د./ محمد محمود مهدي مرزوق          الوظيفة : أستاذ / بالكلية